Jak wystawiać faktury KSeF – instrukcja

Krajowy system e-faktur przygotowany przez Ministerstwo finansów dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w Polsce posiada szereg funkcjonalności tj. wystawianie faktur sprzedażowych, odbieranie faktur zakupowych oraz przechowywanie wszystkich faktur przez okres 10 lat.

Wystawienie faktury e-Faktury KSeF – informacje i instrukcja

Jakie faktury można wystawiać w KSeF?

Jedyną dopuszczalną formą faktury wg KSeF jest faktura ustrukturyzowana. Przesłana do KSeF lub wystawiona bezpośrednio w KSeF staje się formalnie fakturą (dokumentem w obiegu gospodarczym) kiedy zostanie poprawnie przetworzona przez system i nadany zostanie jej unikalny numer referencyjny – KSeF ID.

Przyjęte w systemie KSeF faktury są przetwarzane zgodnie z mechanizmem WORM – Write Once Read Many. Nie ma możliwości ich edycji, wycofania czy też usuwania zapisanych danych, dlatego po wejściu w życie obowiązku KSeF, nie będą już funkcjonowały duplikaty faktur.

Istnieją też rodzaje faktur, które będą wyłączone zupełnie lub czasowo z KSeF. Są to m.in.: faktury z kas fiskalnych, paragony z NIP będą mogły być wystawiane w obecnie obowiązującej formie do 31 grudnia 2024 r. Faktury konsumenckie (B2C), bilety (w tym paragony na płatnych autostradach), faktury wystawiane w procedurach OSS i IOSS, faktury VAT RR i faktury pro forma zostają zupełnie wyłączone z KSeF.

KSeF nie przewiduje wystawiania i przyjęcia faktur niezgodnym ze wzorcem faktury ustrukturyzowanej w których odrębne przepisy wykluczają obowiązek ujmowania numeru NIP identyfikującego sprzedawcę czy jednoznaczną identyfikację nabywcy. Szczegóły w tym zakresie można znaleźć w ustawie o podatku VAT.

Jak uzyskać dostęp do KSeF?

Samofakturowanie w KSeF

Dostęp do systemu KSeF oraz sposób nadawania pierwotnych uprawnień Ministerstwo Finansów przewidziało inny dla podatnika, który jest osobą fizyczną i inny dla podatnika niebędącego osobą fizyczną.

Jeżeli jesteś osobą fizyczną, to możesz dokonać autoryzacji w KSeF podpisem Zaufanym lub elektronicznym podpisem kwalifikowanym (który zawiera w sobie NIP lub PESEL). Jeżeli nie dysponujesz takim podpisem istnieje możliwość zgłoszenia tzw. odcisku palca za pośrednictwem ZAW-FA. W celu przypisania podpisu do podatnika.

Chcąc uzyskać dostęp do KSeF jako podatnik niebędący osobą fizyczną możesz to zrobić na 2 sposoby: zakupić i skorzystać z uwierzytelnienia przy pomocy elektronicznej pieczęci kwalifikowanej która zawiera NIP lub dokonać zawiadomienia ZAW-FA i wskazać osobę fizyczną, która będzie w imieniu podatnika uprawniona do korzystania z KSeF oraz będzie nadawała dalsze uprawnienia w jego imieniu.

Rodzaje i modele uprawnień

System KSeF przewiduje następujące rodzaje uprawnień:

  1. Do nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur;
  2. Do wystawiania lub dostępu do faktur ustrukturyzowanych;
  3. Do wystawiania faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 ustawy [1], będących fakturami ustrukturyzowanymi.

Istnieją trzy modele uprawnień:

  • Standardowy Model uprawnień – dotyczy uprawnień bezpośrednich, właścicielskich z możliwością nadania uprawnień osobie fizycznej, podmiotowi lub osobie fizycznej – uprawnionej przez podmiot – pośrednio uprawnionej dla podatnika.

  • Samofakturowanie – Istnieje możliwość nadania uprawnień poprzez wskazanie podmiotów, które będą mogły jako nabywcy wystawiać faktury w procedurze samofakturowania. Sprzedawca będzie miał w systemie KSeF dostęp do faktur wystawionych przez nabywcę w ramach procedury samofakturowania. Nie ma konieczności przekazywania sprzedawcy nr KSeF wystawionych faktur.

  • Inne – dla przedstawicieli podatkowych w tym komorników sądowych oraz organów egzekucyjnych.


Logowanie do KSeF oraz Potwierdzenie tożsamości

Proces logowania się do Krajowego systemu e-faktur odbywa się w następujący sposób: po wpisaniu NIP naszego przedsiębiorstwa w celu zalogowania się użytkownik musi dokonać uwierzytelnienia się, a więc potwierdzenia tożsamości. Istnieje kilka sposobów uwierzytelnienia w KSeF – najbardziej popularny przy pomocy Profilu Zaufanego, ale też certyfikatu kwalifikowanego tj. kwalifikowany podpis elektroniczny lub kwalifikowana pieczęć elektroniczna lub przy pomocy tokenu (wygenerowanego przez Krajowy System e-Faktur, po uwierzytelnieniu się podatnika lub podmiotu uprawnionego ciągiem znaków alfanumerycznych, z wyłączeniem znaków interpunkcyjnych, przypisanym do podatnika lub podmiotu uprawnionego i jego uprawnień oraz weryfikacji posiadanych uprawnień).

Jak wystawić e-fakturę (ustrukturyzowaną)

Aby wystawić fakturę ustrukturyzowaną można skorzystać z aplikacji, którą udostępnia bezpłatnie Ministerstwo Finansów, wystawić fakturę przy pomocy komercyjnego programu finansowo – księgowego i dokonując jego integracji, przesłać za pomocą API do KSeF lub skorzystać z rozwiązania w pełni już zintegrowanego które przygotowała firma itBCG.

Podejmując decyzję warto wziąć pod uwagę wolumen faktur w obrocie w naszym przedsiębiorstwie, funkcjonalności tych systemów oraz wewnętrzne zasoby IT, które dokonają integracji i niezbędnych zmian pozwalających na wystawianie faktur zgodnych ze schemą KSeF.

Obserwując rynek, najczęstszą jednak opcją, którą wybierają przedsiębiorcy jest skorzystanie z rozwiązań firm, takich jak przygotowało itBCG, ponieważ daje możliwość spełnienia obowiązku korzystania z KSeF, a jednocześnie pozwala korzystać z dotychczasowych systemów wdrożonych w firmie.

Rozwiązanie od itBCG – KSeFi (KSeF Invoice) zostało zaprojektowane przez ekspertów i praktyków w dziedzinie IT. Mając na uwadze dane przetwarzane w procesie fakturowania czy zarządzaniem uprawnieniami, użyliśmy architektury spełniającej najwyższe standardy bezpieczeństwa oraz gwarantującej niezawodność systemu.   

Uzupełnienie danych faktury ustrukturyzowanej

Dane identyfikacyjne sprzedawcy oraz nabywcy

Faktura ustrukturyzowana wg KSeF to forma e-faktury w ustandaryzowanej i ustrukturyzowanej formie e-faktury – pliku XML zgodnego ze strukturą logiczną FA (1), wystawioną przy użyciu Krajowego systemu e-faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym fakturze w tym systemie.

Faktura ustrukturyzowana będzie zawierała wszystkie dane istotne z punktu widzenia podatników takich jak na przykład nr zamówienia, etc. i Ministerstwa Finansów takich jak dane identyfikacyjne sprzedawcy jak i dane identyfikacyjne nabywcy.

Ważne, aby formaty danych zgadzały się z wymaganiami Ministerstwa finansów, np.: Polski identyfikator podatkowy NIP nabywcy należy podawać w polu NIP w elemencie Podmiot2/DaneIdentyfikacyjne. Nie należy wskazywać go w polu NrID. Faktura zostanie odpowiednio udostępniona nabywcy wyłącznie, gdy jego identyfikator podatkowy NIP ujęto w polu NIP, a nie w polu NrID.

Proces wystawiania faktury ustrukturyzowanej odbywać się będzie na postawie danych odpowiednio zaimplementowanych do struktury logicznej pliku XML. Poszczególne pola w pliku XML mogą mieć charakter obligatoryjny, opcjonalny oraz fakultatywny.

Struktura faktury ustrukturyzowanej wg schematu głównego dla FA (1) składa się z następujących elementów: Nagłówka, Podmiot1, Podmiot2, Podmiot3, Podmiot Upoważniony, Fa, Stopka.

Przy czym Nagłówek, Podmiot1, Podmiot2 oraz Fa stanowią obligatoryjne elementy faktury ustrukturyzowanej, Podmiot3 i Stopka są elementami fakultatywnymi, a Podmiot Upoważniony stanowi element opcjonalny faktury ustrukturyzowanej.

Ważne z punktu widzenia podatników jest fakt, że do faktury ustrukturyzowanej nie ma możliwości dołączania załączników. Możemy zawrzeć informacje o załącznikach np. w polach DodatkowyOpis, DodatkoweInfo lub ewentualnie w stopce faktury, ale samo przekazanie załączników musi się odbyć poza KSeF. W rozwiązaniu do obsługi faktur KSeF które przygotowało dla swoich Klientów itBCG istnieje możliwość wiązania załączników z wystawioną fakturą w KSeF oraz kilka możliwości ich dystrybucji do kontrahentów.

Wysłanie faktury do KSeF

Pobranie faktury oraz weryfikacja faktury przez KSeF

Jeżeli proces wystawiania faktury ustrukturyzowanej będzie odbywał poza KSeF np. w KSeFi od itBCG, wystawione faktury należy wysłać do Krajowego systemu e-faktur.

Dzięki pełnej integracji z KSeF, system KSeFi od itBCG będzie stanowił centralny punkt do zarządzania procesem fakturowania w przedsiębiorstwie, poprawiając przepływ informacji i zwiększając jego efektywność. Komunikacja odbywa się bezpośrednio pomiędzy KSeFi a systemem KSeF Ministerstwa Finansów, co skraca czas instalacji, konfiguracji oraz pozwala na szybkie diagnozowanie i rozwiązywanie problemów.

Wysyłając wystawioną fakturę do KSeF należy pamiętać, że walidacja przesyłanych faktur dotyczy tylko pliku XML pod kątem zgodności ze schemą, nie zawartych w nim danych.

Jeżeli wystawca prześle fakturę np. z błędami rachunkowymi, faktura taka zostanie przyjęta do KSeF, system nie weryfikuje błędów rachunkowych. W przypadku wystąpienia takich sytuacji konieczne będzie wystawienie faktury korygującej.

Istnieje możliwość uniknięcia takich sytuacji i dokonania walidacji przesyłanych danych do KSeF z poziomu systemu KSeFi od itBCG, ten element jest ustalany na etapie wdrożenia rozwiązania.

Integracja KSeFi z systemem Ministerstwa Finansów pozwala na bezpośrednie przesyłanie e-faktury do systemu KSeF oraz odbieranie faktur zakupowych, co harmonizuje i synchronizuje cały proces fakturowy w firmie (automatyczne logowanie się do KSeF z użyciem tokenu, automatyzacja przesyłania/odbierania XML). Wszystkie komunikaty zwracane z API Ministerstwa Finansów są logowane i prezentowane w KSeFi, a co za tym idzie dają pełną kontrolę użytkownikowi nad przychodzącymi i wychodzącymi dokumentami.

Moment wysyłania faktur do KSeF jest ważny jeszcze z innego powodu, a mianowicie ustalenia daty wystawienia faktury. Faktura będzie uznana za wystawioną w dniu jej przesłania do KSeF zgodnie z art. 106na ust. 1 ustawy o VAT, czyli w momencie, w którym trafi do systemu KSeF. Informacja o dacie wystawienia faktury będzie również przesłania zwrotnie w Urzędowym Potwierdzeniu Odbioru.

Jak w każdym systemie informatycznym, tak i w KSeF, może się zdarzyć awaria. W przypadku takiej sytuacji Ministerstwo Finansów przewidziało procedurę postępowania która pozwala podatnikowi na wystawienie faktury w trybie offline poza KSeF i dostarczenie jej po usunięciu awarii. Klienci korzystający z rozwiązania KSeFi od itBCG będą mieli taką możliwość.

Otrzymanie numeru referencyjnego

Wysyłając fakturę do KSeF, system potwierdzając fakt jej przyjęcia, nadaje zwrotnie numer identyfikacyjny, unikany w skali całego systemu. Istotne jest przechowywanie tego numeru, ponieważ w przypadku konieczności wystawienia faktury korygującej istnieje konieczność jego podania. Dodatkowo w projekcie zmian Ministerstwa Finansów pojawiła się propozycja umieszczania numeru identyfikacyjnego w komunikacie przelewu.

Wdrożenie faktur ustrukturyzowanych na pewno przyczyni się do digitalizacji procesów fakturowych i pozwoli na wprowadzenie wielu automatyzacji w tym zakresie. 

Biorąc pod uwagę wagę tego procesu dla każdego przedsiębiorstwa warto wdrażać obsługę faktur ustrukturyzowanych KSeF ze sprawdzonym i profesjonalnym dostawcą.  Polecamy siebie, Zespół itBCG.

INNYCH ZAINTERESOWAŁO RÓWNIEŻ

Polacy coraz częściej skłaniają się ku samozatrudnieniu ze względu na szereg korzyści, które niesie za sobą to rozwiązanie, szczególnie w przypadku, kiedy podatnik odnotowuje wysokie dochody. Samozatrudniony jak każdy inny przedsiębiorca nie będzie zwolniony z obowiązkowego korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Wystawianie faktur przez platformę będzie obligatoryjne zarówno dla dużych spółek, jak i jednoosobowych działalności gospodarczych od 1-go lipca 2024 roku.
Biała lista podatników to wykaz podatników VAT zarówno zarejestrowanych jak i niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT. Funkcjonuje ona od września 2019 roku, a prowadzona jest w formie elektronicznej przez szefa KAS (Krajowej Administracji Skarbowej). Podmioty zarejestrowane na Białej Liście są uważane za godne zaufania i ich e-faktury są uznawane za ważne dokumenty podatkowe. Umożliwia to skuteczne i bezpieczne korzystanie z faktur elektronicznych oraz ograniczenie możliwości oszustw podatkowych.
Krajowy System E-faktur (w skrócie KSeF) nazywany też Centralnym Rejestrem Faktur lub Centralną Bazą Faktur to platforma stworzona przez Ministerstwo Finansów służąca do wystawiania, przechowywania oraz otrzymywania faktur ustrukturyzowanych. Każdy wystawiony dokument w KSeF otrzyma unikalny numer identyfikujący oraz zostanie zweryfikowany pod kątem zgodności danych z obowiązującym wzorem faktury ustrukturyzowanej. Faktura będzie uznana za wystawioną oraz doręczoną w momencie nadania jej numeru identyfikującego. Po okresie fakultatywnym wystawianie faktur za pośrednictwem KSeF stanie się obowiązkowym standardem faktur w Polsce. Zmiana dotknie również tych, korzystających z PEF (Platformy Elektronicznego Fakturowania). System ten działa na podobnej zasadzie co KSeF, służy do wystawiania i odbierania faktur elektronicznych ustrukturyzowanych. Jednakże mimo tej samej nazwy e-faktury różnią się od siebie, a oba środowiska na ten moment są od siebie niezależne. Ta sytuacja ma ulec zmianie. Najbardziej prawdopodobnym rozwiązaniem będzie integracja obu systemów, ewentualnie powstanie możliwość przekazywania danych między platformami.

it Forge Technology Poland Sp. z o.o.
ul. Bartycka 116 lok.120
00-716 Warszawa
Telefon: +48 728 250 154
Email: itft@itft.pl

Kontakt

Zaufaj naszemu doświadczeniu i wiedzy w dziedzinie IT – skontaktuj się z nami i zobacz, jak możemy pomóc Twojej firmie osiągnąć sukces.

Wysyłając formularz udostępniasz nam Twoje dane osobowe.
Przeczytaj: link do klauzuli informacyjnej.